Sulejman Suki Medenčević: Bosanac u vrhu svjetskog filma

Piše: Redakcija

Sulejman Suki Medenčević živi u Los Angelesu, u dijelu grada koji se zove West Wood i radi u najpoznatijem kvartu na svijetu, u Hollwoodu. U našoj zemlji gotovo potpuno nepoznat, Medenčević je najpoznatiji i najvažniji Bosanac u gradu koji je svjetska prijestolnica filma i showbusiness zabave, te spada u red najcjenjenijih direktora fotografije, tog nevjerovatno važnog zanimanja u filmskoj produkciji.

Medenčević je također i jedan od službenih fotografa kompanije „Disney“ s kojom sarađuje deset godina. Zbog fotografije i izložbe „Prozor u svijet, prozori u dušu“ u Umjetničkoj galeriji BiH Medenčević je nedavno posjetio BiH. Razgovarali smo u sarajevskom kafiću simboličnog, filmskog imena, Fellini.

Odmah smo se pričom preselili u Hollywood, u koji je naš sagovornik došao 1991. godine. Njegov put je krenuo od rodne Dervente, preko Beograda i Praga. Ostao je gradu snova i zavolio to mjesto u kojem je uspio.

– Veoma volim Los Angeles. Ogroman je grad, ali i nije u suštini, jer je Los Angeles konglomerat malih gradova, gdje vi neprimjetno prelazite iz jednog gradića u drugi. Bel Air, Malibu, Santa Monica, to je Los Angeles. Grad posjeduje neku ležernost, opuštenost, a ljudi su jako prijatni i vrlo su društveni. To je grad sanjara. Živim u dijelu koji se zove West Wood, u kojem su univerziteti i gdje dolaze ljudi iz cijelog svijeta. U školi u koju moja djeca idu se govori 27 jezika, tako da smo mi okruženi nekom vrstom „ujedinjenih nacija“. Naši su prijatelji iz Kazahstana, Koreje, Senegala, Brazila, Litvanije, Izraela, Egipta, Grčke, Italije, Francuske, Njemačke, i Amerike naravno. Svi radimo nešto manje-više vezano za filmsku industriju. Zato je lijepo živjeti u Los Angelesu – kaže naš ugledni filmski radnik.

 Grad koji ga je čekao

Medenčević se i danas dobro sjeća dana kada je prvi put ugledao Los Angeles u koji je došao na nagovor prijatelja Amerikanca i poziv Univerziteta California, gdje će u iduće tri godine predavati film. Te 1991., Sulejman je bio „svježe“ diplomirani student ugledne filmske škole u Pragu. Njegovi domaćini su znali da on zna znanje.

– Potajno sam priželjkivao dolazak u Los Angeles. Zvuči smiješno, ali sam sve vrijeme tokom studija u Pragu imao mapu Amerike sa zaokruženim Los Angelesom i jednom velikom fotografijom grada. Napisao sam na fotografiji: „On čeka na nas“. Stvarno je bilo pitanje kuda dalje i onda sam se u jednom momentu sjetio te karte Los Angelesa i te rečenice – priča nam.

Napisao je pismo prijatelju i izrazio želju da radi kao predavač na univerzitetu. Na njegovu molbu ubrzo je pozitivno odgovoreno. Sulejman je spakovao kofere i kupio kartu za Hollywood.
– Sjećam se dobro, bio je 10. februar 1991., bilo je otprilike 20 stepeni, sunčan, lijep dan, tipično za februar u Los Angelesu. U Pragu je tog dana kada sam krenuo, bilo minus 20, pa kada sam vidio to sunce i nebo, znao sam da je to mjesto gdje ostajem. Naravno, svaki početak je vrlo težak, zahtijeva mnogo volje, želje, odricanja… – prisjeća se Medenčević.

U Hollywoodu je jedino važan talent i želja da se taj talent kroz rad realizira. Ko ste, šta ste i odakle ste, iz kakvog društvenog ili porodičnog backgrounda dolazite, to nije važno, tvrdi on.

– Hollywood je jedna savršena organizirana mašinerija za proizvodnju zabave, od low budget zabave do super velikih blockbustera, ali fascinantno je što ta industrija ima i nađe mjesto za svakoga. Ovdje dolaze ljudi iz cijelog svijeta, ne postoje nikakve predrasude o bilo čemu, za njih su one potpuno nebitne. Bitan je talent i znanje da ga proguraš, te da taj talent u nekom trenutku neko prepozna i vidi. To je Hollywood i jedan vrlo jednostavan sistem: Imaš talent, imaš želju, imaš volju, pa budi tu i čekaj svoju priliku i kada se prilika pokaže, treba da je zgrabiš – uvjerava nas on.
Sulejman je svoju priliku itekako zgrabio. On nam iskreno i simpatično priznaje da je majstor za pravu priliku u pravo vrijeme.

– Imam dobar instinkt kada treba odreagirati na nešto. Prepoznam pravu kartu. Moja karijera je od početka krenula nekim svojim normalnim tokom kao što i ide, te radim za „Disney“ posljednjih 10 godina – kaže Suki.

U karijeri jednog od najvažnijih direktora fotografije u Hollywoodu bilo je mnogo saradnji s velikim imenima iz svijeta zabave, od nekadašnje velike zvijezde Burta Reynoldsa do intrigantne Lady Gage o kojoj ovaj veliki filmski stručnjak ima samo riječi hvale.

– Meni je interesantno bilo raditi s Lady Gagom. Ona je jedna nevjerovatno normalna djevojka, insistirala je da sjedi na setu dok se namješta svjetlo, što glumci rijetko rade, obično tada čekaju u garderobi. Rekla mi je: „Hoću tu da sjedim, hoću da namještate svjetlo za mene, ne za nekog drugog, ja hoću da izgledam lijepo“. Ona zna da će, što bude više sarađivala sa mnom, time olakšati i meni posao i da će konačni rezultat biti dobar. To je bio primjer jedne lijepe saradnje i većina s kojima sam radio ranije tako se ponašala. Recimo, još na početku karijere imao sam sreću da radim s jednim od najvećih zvijezda u ono vrijeme legendarnim Burtom Reynoldsom, koji je izuzetno jednostavan i lagan za saradnju – sjeća se naš sagovornik i odgovara na pitanje kakav utisak na njega ostavljaju današnji glumci?

Školski primjer

– Kao i svugdje; imate ljude koji su lagani za saradnju i s kojima je zadovoljstvo biti, a imate i namćore koji se pojave i potpuno su nemogući za saradnju. Međutim, ja to razumijem, ne osuđujem ni jedne ni druge, samo je pitanje kako se glumci pripremaju za svoju ulogu – priča Sulejman.

Kao školski primjer onoga što Hollywood jeste, Sulejman Medenčević navodi kompaniju Netflix. Od anonimne kompanije, koja je poštom rentala filmove, Netflix je izrastao u giganta koji mjesečeno zaradi dvije milijarde dolara gotovine. Nekadašnja videoteka danas ja najveća produkcija kućne zabave.

– Priča o Netflixu je priča o Hollywoodu. Fleksibilnost, vizija, ideja i pare, to je odgovor na pitanje šta je to Hollywood – kaže Medenčević.

Sama produkcija Netflix u ovom trenutku snima fantastičnih 300 serija. Televizijske serije su tokom posljednjih godina preotele tron kućne zabave od filmova. U današnjim serijama igraju najbolji glumci, scenarije pišu najbolji scenaristi i produkcija je vrhunska. Onako kako se snimaju veliki bloskbusteri, tako se danas snimaju TV serije koje žive svoje zlatno doba.

– Mnogo je parametara koji odlučuju kako će pojedina serija da se uradi. Da li će izgledati realistično ili polu-dokumentaristički ili vrlo klasično, ispolirano. To je moj posao. Ja sam taj koji mora proći kroz sve te smjernice koje mi zajedno daju showrunner – kreator serije i producenti. Od toga moram napraviti „look“ serije. Danas imate milion serija, i svaka ima specifičan izgled; od „House of Cards“ do „Game of thrones“. Moj zadatak je da odredim vizualni identitet onoga što je napisano u scenariju, da seriju učinim prepoznatljivom – kaže Medenčević.

Ovaj uspješni Bosanac dobro je poznat u Hollywoodu, no u domovini za njega malo ljudi zna ili neće da zna. Domaće akademije scenskih umjetnosti još nikada nisu Medenčevića pozvale da održi barem jedno gostujuće predavanje našim studentima. Iznimku je krajem aprila napravio samo jedan privatni sarajevski univerzitet na kojem je naš sagovornik održao „master class“, prenoseći mladim filmskim radnicima svoja dragocjena iskustva iz rada u Hollywoodu.

Pomalo se ljuti na domaće filmaše zbog njihovih podjela na klanove i grupe i zatvorenosti u sebe i svoj krug interesa. Ipak, navodi i pozitivne primjere domaće filmske industrije kao što je agencija „Zona“ i posao koji za domaći film radi vlasnica ove agencije Anila Gajević. Ipak, domaćem filmu nedostaju filmski centri, organizacija, volja i pomoć države.

– Ovdje ima mnogo talentiranih ljudi, imao sam priliku da upoznam neke od njih, ali oni nisu dobro povezani, niti organizirani. Ne postoji koherencija, jedinstvo, nešto što bi se zvalo „talas bosanskog filma“, kao što postoji talas rumunskog filma. Pogledajte samo šta Makedonci rade, jer njihova država pomaže kinematografiju. Razumijem da je uvijek problem kada je riječ o filmskoj produkciji, jer produciranje je uvijek veliki izazov, film je skup, ali po meni film je jako bitan za kulturni identitet jedne države – kaže on.

 Dolazak Spielberga na set

Među velikim imenima s kojima je Medenčević sarađivao je i legendarni reditelj Steven Spielberg.

– Sa Spielbergom sam radio prije nekoliko godina. Bio je u funkciji izvršnog producenta, a izvršni producent nije ništa drugo nego kancelarijski posao, tako bih rekao. To je više logističar koji obezbjeđuje talent, i sve što je potrebno da produkcija funkcionira kako treba. Tako bi nas Spielberg posjetio, došao bi na set, ali ne bi ostao, jer nije bio u funkciji režisera. Izvršni producent će doći na set pozdravit će se, popit ćemo kafu i pričati o tome kako je danas lijep dan, ali on neće pričati o tome da li je kadar ovakav ili onakav. To je moj posao – kaže Suki.

Pročitajte još

U skladu s novom europskom regulativom, nadogradili smo politiku privatnosti i korištenja kolačića. Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Slažem se Pročitaj više

Politika privatnosti