Teme

Hubert Givenchy, odlazak kreatora kultne crne haljine: Dizajneri više ne misle na ženu i njene potrebe

Francuski dizajner Hubert de Givenchy, jedan od najutjecajnijih ljudi u svijetu mode, umro je prije nekoliko dana u 91. godini života. Ovu informaciju potvrdio je njegov partner Philippe Venet.

– S velikom tugom javljamo da je Hubert Taffin de Givenchy preminuo u snu u subotu, 10. marta. Bio je simbol pariske elegancije duže od pola vijeka – stoji u Venetovom saopćenju koje je prenijela modna kuća „Givenchy“. Ova vijest rastužila je mnoge, naročito zaljubljenike njegovog modnog rada, te sve ljubitelje kreacija s markicom ovog modnog brenda.

 Podrška majke

Hubert Taffin de Givenchy rođen je 21. februara 1927. godine u francuskom gradu Beuvaisu. Njegova porodica je bila plemićkog porijekla, zbog čega je Hubert nosio titulu francuskog grofa. Kada je imao samo tri godine, ostao je bez oca, te su njega i njegovog starijeg brata Jean-Claudea odgajale majka Beatrice i baka. Smatra se da je to što je rastao u ženskom okruženju najviše utjecalo na razvoj džentlmenskih manira po kojima je kasnije bio prepoznatljiv, a sam nikada nije krio da mu je majka prenijela ljubav prema odjeći i neobičnim materijalima.

– Uvijek sam je molio da me pusti da zajedno s njom biram materijale za haljine koje je šila – rekao je Hubert, koji je još kao dječak dizajnirao haljine za lutke.

Iako je pokušala utjecati na to da bude advokat, Beatrice nije pružila otpor kada je njen sin izabrao dizajn.

Prijateljstvo između Huberta i Audrey trajalo je 40 godina

– Oduvijek mi je bio san da kreiram, i to, ako je moguće, samo haljine. Imao sam sreću da je moja majka, koja je vrlo rano ostala udovica, prihvatila tu moju odluku i dopustila mi da ostvarim svoj najveći san. Sjajan je osjećaj kada tkanini udahnete život, date joj pokret i boju. Ima nešto nevjerovatno i čudesno kod tkanine, morate da je poštujete, pazite i da joj se posvetite maksimalno– izjavio je jedne prilike Givenchy.

Prvi ozbiljan korak u karijeri napravio je kada se sa 17 godina preselio u Pariz, gdje je upisao prestižnu Nacionalnu školu za likovne umjetnosti. Zahvaljujući velikom crtačkom talentu, ubrzo je počeo raditi za neke od najutjecajnijih modnih dizajnera tog doba. Prvu kreaciju napravio je za Jacquesa Faitha, a zatim je postao asistent dizajnerice Else Schiaparell, koja je u tom periodu bila najveća suparnica Coco Chanel. Uprkos ovom uspjehu Huberrt nikada nije krio da mu je san da radi za španskog dizajnera Cristobala Balenciagu, kojem se divio zbog kreacija koje su bile čvrste, moderne i prelijepe. Iako nikada nije radio za modnu kuću „Balenciaga“ Hubertov san se dijelom ostvario kada je, 1953., upoznao Cristobala koji je pristao da mu bude mentor. Bilo je to samo godinu nakon što je Hubert, sa samo 24 godine, osnovao sopstvenu modnu kuću „Givenchy“.

Haljina iz filma „Breakfast at Tiffany’s“ prodana je za 467.200 hilada britanskih funti

U njegovoj prvoj kolekciji posebno se istakla popularna bluza „Bettina“, koja je prepoznatljiva po širokim rukavima na kojima se nalaze volani. Ovoj bluzi je dao ime po svojoj tadašnjoj muzi, manekenki Bettini Graziani, koja je upamćena kao prvi supermodel. No, status muze Bettini je izgubila u momentu kada je u život slavnog dizajnera ušla glumica Audrey Hepburn, koja je obilježila njegovu karijeru.

– Kada su me pozvali da najave gospođu Hepburn, bio sam ubijeđen da u moj studio dolazi Katherine Hepburn, jer tada sam znao samo za nju pod tim prezimenom. Ali, u momentu kada je u moj studio ušetala ta vitka dama, rekao sam kako imam samo osam ljudi u ateljeu te da neću uspjeti da za tako kratko vrijeme osmislim 15 do 20 modela koji su bili potrebni za snimanje filma. Tada me je Audrey divnim glasom i vrlo odlučno zamolila da vidi modele iz aktuelne kolekcije. Nakon što je odabrala nekoliko shvatio sam kakva osoba je bila kraj mene; delikatna, vrlo graciozna i nježna dama koja zna šta želi i koja s nevjerovatnom mirnoćom pristupa svemu. Tada je naša veza postala najljepše prijateljstvo na svijetu, nešto nalik ljubavnoj aferi – prisjetio se slavni dizajner ovog upoznavanja.

A Audrey nije krila koliko cijeni njegov rad.

– Jedino se u njegovoj odjeći osjećam potpuno. On nije samo dizajner odjeće, on dizajnira i ličnost – rekla je ona.

Njihovo prijateljstvo, koje je trajalo 40 godina, najpoznatije je u svijetu modne industrije i uopće među poznatima. Prije nego što je Audrey umrla, 1993., Hubert joj je u Ameriku poslao privatni avion kojim su je prevezli do rodne Švicarske, kako bi posljednje dane provela u domu u kojem se rodila.

– Ona je ovdje, bdije nada mnom – komentirao je Hubert u jednom od intervjua njenu smrt.

Iz njihove saradnje rodila se čuvena crna haljina koju je slavna glumica nosila u filmu „Breakfast at Tiffany’s“.

Susret s Audrey

– Ljudi misle da je malu crnu haljinu najlakše kreirati, ali zapravo je potpuno suprotno. Najteže je. Sve to iz jednog prostog razloga što ona mora da bude jednostavna, ali precizno i savršeno skrojena – objasnio je on.

Grace Kelly je Givenchy haljinu nosila na dodjeli Oscar

Ova haljina je na aukciji, 2006., prodana za vrtoglavih 467.200 hiljada britanskih funti. No, nije samo ovaj kultni komad obilježio Hubertovu karijeru. Njegov rad je postao sinonim za eleganciju i sofisticiranost 60-ih godina prošlog vijeka, te se on smatra svojevrsnim osnivačem ženske šik mode. Givenchy je vjerovao kako je manje uvijek više, te da su najbolje obučeni ljudi oni koji se oblače u jednostavnu klasiku i koji su zbog toga sretni. Smatrao je da samo u tom slučaju svačija prirodna ljepota dolazi do izražaja.

– Kolekcije su danas samo magnet za kupovinu torbi i cipela. Dizajneri kreiraju izvan realnih okvira, neku ludu i nemoguću modu umjesto da misle na žene i njihove potrebe – objasnio je on.

O tome koliki je bio njegov uspjeh i utjecaj u svijetu mode najbolje govore imena žena koje su nosile njegove kreacije; Grace Kelly, Jackie Kennedy i Wallis Simpson između ostalih, koja je upravo njegov crni kaput nosila na sahrani muža, vojvode od Windsora. Zanimljivo je da one nisu bile samo njegove mušterije, nego i bliske prijateljice.

Dvorac u kojem je slavni dizajner živio

Givenchy je bio jedan od prvih koji je sopstveni brend prodao nekoj velikoj grupaciji. Bilo je to 1988., kada je njegova prestižna kuća postala dio „LVMH“ konglomerata, ali je i nakon toga ostao uključen u rad svoje kuće i to kao voditelj kreativnog dizajna sve do odlaska u penziju 1995. godine. Nakon njegovog odlaska na poziciji kreativnih direktora modne kuće „Givenchy“ mijenjali su se mnogi, počevši od Johna Galliana, Alexandera McQueena pa do Riccarda Tiscija, koji je nedavno prešao u Burberry. Danas ovu modnu kuću vodi Clare Waight Keller, koja je prva žena na ovoj poziciji u historiji ove modne kuće.

– Znate kako, kada prodate svoj brend i kada više niste glavni um iza njegovih kreacija, onda je teško biti iskren i objektivan. Bolje je da rad kuće više ne pratite i da nemate nikakvo mišljenje, jer šta god da kažete nasljednici mogu shvatiti kao kritiku. Bolje je ostati neutralan i okrenuti se nekim drugim stvarima. Svaka epoha je drugačija i to svi moramo da prihvatimo. To je život. Srećom, živio sam u stvarno renesansnom vremenu, okružen prelijepim tkaninama i divnim ljudima i iz tog perioda imam samo divne uspomene – iskreno je rekao Hubert kada su ga pitali šta misli o modelima koji danas izlaze s etiketom na kojoj je njegovo ime.

 Život u zamku

Givenchy je svoje penzionerske dane proveo u historijskom zamku Romilly sur Aigre u blizini Pariza. Nakon penzije se dizajnu nikada nije vratio, a zanimaciju je pronašao u sakupljanju bronzanih i mermernih figura koje potječu iz 17. i 18. vijeka. Većinu života je proveo s partnerom Philippeom Venetom koji je, također, bio modni dizajner. On je bio uz Givenchya tokom posljednjih dana njegovog života.