Zdravlje

San od šest sati nije dobar san: Kvalitetno spavanje ključ je vašeg zdravlja

Svi smo već čuli priču da je spavanje veoma bitno za zdravlje i da nedostatak sna može nepovoljno uticati na organizam. Međutim, jedno novo istraživanje pokazalo je da šest sati sna ima isti efekat kao i potpuni nedostatak istog.

U studiji koja je sprovedena nedavno učestvovalo je 48 odraslih ispitanika, podijeljenih u četiri grupe. Njima je bilo redom dozvoljeno četiri, šest i osam sati sna po noći, dok je jedna grupa morala da ostane budna čitava tri dana. Tokom trajanja istraživanja, svi su testirani na par sati, osim kada su spavali, da se provjeri kognitivno stanje i vrijeme reakcije. Takođe su odgovarali na pitanja o tome kako se osjećaju u datom trenutku.

Najbolje su se pokazali ispitanici koji su imali osam sati sna, a rezultati su se najviše pogoršavali kod onih sa četiri. Međutim, kada su u pitanju oni koji su spavali šest sati, prikazan je osjećaj da je sve u redu, čak i kada su reakcije opadale. Nakon deset dana, njihovi rezultati su bili isti kao kod onih koji nisu spavali uopšte. Grupa onemogućena da spava bila je veoma svjesna svog sve lošijeg kognitivnog stanja, dok su ispitanici sa šest sati sna sebe i dalje ocjenjivali kao da je sve u redu, čak i kada to nije bio slučaj.

Nakon svega, postavlja se pitanje koliko su ljudi uopšte svjesni o količini vremena koje provode spavajući? Mnogi spavaju manje od preporučenog, ali ne vide u tome problem i čini im se da bolje obavljaju svakodnevne aktivnosti nego što je to zapravo tačno. Šest sati spavanja nakon dvije nedjelje dovodi do velike akumulacije nedostatka sna i odatle dolaze lošiji rezultati.

Teško je pronaći idealan način da se riješi pitanje sna, ali preporuke su da se liježe uvijek u isto ili približno vrijeme, bez gledanja u ekrane bar 30 minuta prije toga, uz ograničenje unosa alkohola i dovoljno fizičke aktivnosti u toku dana. Najvažnije je da ljudi postanu svjesni toga koliko im sna u stvari fali, kako bi to i nadoknadili.