Deset godina od Jobsovog izuma: Kako je jedan telefon promijenio svijet

Piše: Redakcija

Prije deset godina Steve Jobs je svijetu pokazao prvi iPhone, uređaj kakav svijet nije vidio. Ankete iz tog perioda pokazuju da gotovo polovina javnosti nije vjerovala u Jobsov gadget, smatrajući ili da nema budućnosti ili da jednostavno nije ili ne može biti telefon. Deceniju poslije njegov izum ima status kulturne ikone našeg doba. Ako je išta promijenilo naš svijet, u naš život donijelo mobilni internet, društvene mreže, selfije i učinilo nas ovisnim o tehnologiji, onda je to iPhone.

Svijetom dominiraju japanski, njemački, italijanski i francuski automobili, korejski kućanski aparati, njemačke mašine, meksički cement, švedski namještaj, španska konfekcija, ali je iPhone američki nacionalni ponos, kruna vrhunskog inžinjerstva i inovativnosti. Nažalost, taj dijamant američke ekonomije ne proizvodi se u domovini, nego u Kini. Tamošnje lokal patriote ne mogu to oprostiti kompaniji Apple.

– Ima da natjeramo Apple da pravi te njihove proklete kompjutere i te stvari u ovoj zemlji – vikao je Trump prije godinu na jednom promotivnom skupu u Virginiji.

Godinama je Barack Obama pokušavao uvjeriti Stevea Jobsa da proizvodnju iPhonea vrati u SAD. Jobs nikada nije na to pristao.

– Cijeli lanac snabdijevanja sada je u Kini. Treba vam hiljadu gumenih britvi. Radi ih tvornica odmah pored. Treba vam milion vijaka? Tvornica je u sljedećem bloku. Aha, vijci trebaju biti malo drugačiji. Bit će gotovi za tri sata… Oni mogu zaposliti 3.000 ljudi dok si rekao “keks.” Koja američka tvornica može zaposliti 3.000 ljudi preko noći i uvjeriti ih da žive u spavaonicama – navodno je jedne prilike rekao Jobs.

Prije nego što će prvi iPhone uopće doći u trgovine, Jobs je dobro izračunao šta mu sve treba. Trebalo mu je kvalitetno staklo za ekrane, 8.700 industrijskih inžinjera za upravljanje proizvodnom trakom od 200.000 radnika, a trebale su i prazne tvorničke hale i devet mjeseci da se sve to organizira. Sve su to u Kini dobili za samo 15 dana. Dok su Jobs i delegacija došli u Kinu, u grad Zhengzhou, domaćini su već sagradili tvornicu i spavaonice za radnike, osigurali tone materijala kao što je specijalno staklo, demonstriravši nevjerovatnu sposobnost organizacije.

– Pitali smo Kineze ima li u okolici dovoljno inžinjera. Oni su rekli da se ne brinemo. Ujutro smo vidjeli 3.000 postrojenih inžinjera u tvornici, spremnih za posao – sjećaju se menadžeri Applea.

Zato se iPhone proizvodi u Kini i uvijek će se proizvoditi. Sve ostalo je tek jeftin PR trik. Biznis, posebno onaj koji je utemeljio Steve Jobs, ne zna za pojam patriotizam.

Dan koji je promijenio sve

Nekoliko mjeseci prije nego što će otputovati u Kinu i uvjeriti se kako se tvornica u kojoj radi 250.000 radnika može podići za dvije sedmice, Jobs je imao težak zadatak, i to na domaćem terenu. Devetog janura 2007. pomalo umorni Steve Jobs, publici u San Francisku je predstavio uređaj kakav svijet nije vidio.

– Danas ćemo predstaviti tri revolucionarno nova proizvoda. Jedan od njih je i iPod sa širokim ekranom i kontrolama na dodir. Drugi je revolucionarani novi telefon… Treći uređaj koji ćemo danas predstaviti jedan je uređaj za internet komunikaciju koji ostavlja bez daha. iPod, telefon, mobilni internet komunikator… Nisu tri odvojena uređaja. Mi smo to nazvali iPhone. Danas će Apple ponovo izumiti telefon. I evo ga, tu je – rekao je Jobs i iz džepa izvadio prvi iPhone koji se pojavio na velikom ekranu u sali kongresnog centra u San Franciscu.

U sali je najprije zavladala nevjerica, a zatim potpuni delirij. Publika je “gutala” kompletan show prvog čovjeka Applea, koji je satima pred očima prisutnih pravio fotografije i video zapise, naručivao 4.000 kafa s mlijekom iz obližnjeg Star Bucks kafića, pozivao neke od najvažnijih ljudi američke poslovne scene i pravio konferencijske pozive.

– Dakle, otarasimo se svih tih tipki, potreban nam je samo jedan veliki ekran. Kako ćemo onda komunicirati? Da li ćemo koristiti elektronsku olovku? Ko želi takvu olovku? Ma dajte? Kada već nećemo koristiti elektronsku olovku, koristit ćemo najbolji pokazni uređaj na svijetu – naše prste. Izumili smo novu, revolucionarnu tehnologiju nazvanu multi-touch. Ona radi kao magija, ne trebate olovku, ima odziv kakav niste prije vidjeli, ignorira neželjene dodire i slučajne pokrete prstima i hej…, mi smo to stvorili – rekao je tada euforični Jobs.

Apple je do tada važio za proizvođača dobrih računara, ali i razne zabavne elekronike. Niko nije mogao ni pretpostaviti da će Apple ući u posao s mobitelima i da će taj posao biti uspješan.

– Nakon današnjeg dana, na telefon više nećete gledati na isti način – rekao je Steve Jobs proročanski.

Njegove riječi možda su trebali poslušati šefovi tadašnjih giganata mobilne telefonije kao što su Nokia i Motorola. Ni jedne ni druge kompanije više nema, kao što mobitele više ne proizvode ni Bosch, Panasonic, Ericsson, Sagem, Siemens, Sendo, AEG, BlackBerry i mnogi drugi nekada veliki igrači. Apple i njegov iPhone su pomeli konkurenciju. Posebno je “tužna” sudbina modela Motorola RAZR. Taj preklopni telefon u prvoj polovini prve decenije ovog stoljeća je imao nevjerovatan društveni status, nazivan je “fashion phone” i pojavljivao se u svakom spotu svake muzičke zvijezde koja drži do sebe. Šefovi Motorole vjerovali su da je RAZR apsolutno savršenstvo i da će se vječno prodavati dobro. Bili su apsolutno u krivu. Iphone se i danas prodaje, dok je nekadašnji statusni simbol Motorola RAZR važan samo rijetkim kolekcionarima.

Epidemija selfija

Prije deset godina je Jobs rekao da tog dana svijetu predstavlja tri uređaja, računar, telefon i Internet komunikator, no iPhone je mnogo, mnogo više od toga. On je danas i mobilni novčanik i platforma za igranje i vrhunski fotoparat i alat za stvaranje svih vrsta umjetničkih djela, savršen rokovnik – planer, kuharica s receptima, mobilni ljekar i fitness instrukor, učitelj stranih jezika, cestovni navigator, mobilni ured, beauty asistent, džepni arhitekt za naše domove, berzovni savjetnik, termometar i još mnogo toga. Usput se putem njega neko još može nazvati i može se poslati stara dobra SMS poruka.

iPhone nije bio prvi “pametni telefon”, no doveo je smartphone u naše džepove. Nije bio ni prvi mobitel s ekranom osjetljivim na dodir, ali ga je učinio popularnim i omiljenim. Nije bio ni prvi telefon s kamerom, ali je doveo fotografije na ekrane mobitela i omogućio da se dijele jednim dodirom ruke. Bio je ključan za razvoj društvenih mreža. Tek pojavom iPhona kreće ekspanzija Facebooka. Bez iPhona ne bi bilo ni “epidemije” selfija. Iphone je tako stvorio jednu cijelu novu kulturu.

– Mislim da je izum iPhonea jednako važan kao i izum Gutenbergove štamparske prese, bar kada je riječ o budućnosti čovječanstva – rekao je jedne prilike američki glumac James Woods.

Tako revolucionaran uređaj sasvim logično je potaknuo i brojna istraživanja koja prate ovaj, ne samo tehnološki nego, prije svega, kulturni fenomen. Tako je utvrđeno da iPhone češće kupuju žene i da je omiljen gadget među ženskom populacijom u cijelom svijetu. Tvrdi se da vlasnici iPhonea naspram korisnika mobitela s Android OS, imaju bolje diplome, zarađuju više, žive u gradovima i više piju alkohol te rado voze Audi. Dok Android uređaje preferiraju ljudi iz informatičkih ili medicinskih profesija, iPhone koriste poslovni ljudi i drugi dobro plaćeni profesionalci poput advokata.

Deset godina nakon što ga je Steve Jobs izvukao iz džepa, iPhone još uvijek ima kultni status i najpoželjniji je poklon koji možete dobiti ili darovati za svaku svečanu priliku. iPhone je promijenio svijet i još ga mijenja. Pustimo neka stvari idu svojim tokom.

jobs2 Manekenka Cara Delevingne ne može odoljeti selfiju

Transport putem aviona Boeing 747

Najveći broj iPhone uređaja sastavlja se u mega tvornici kompanije Foxconn, u kineskom gradu Zhengzhou. Ta tvornica je prije nekoliko godina došla u žižu svjetske javnosti zbog loših uvjeta u kojima rade i žive radnici koji sklapaju iPhone, a zabilježeni su i slučajevi samoubistava.

– Foxconnova tvornica iPhonea može zaposliti i do 350.000 radnika istrovremeno. Prosječan radnik koji sastavlja iPhone zarađuje 2,64 dolara na sat, tvornica može proizvesti 500.000 uređaja dnevno ili 350 u minuti, jedan iPhone sastoji se od komponenata koji dolaze od 200 različitih dobavljača. U tvornici u Zhengzhou istovremeno rade 94 proizvodne trake i potrebno je 400 operacija da bi se sastavio jedan iPhone. Telefoni se iz tvornice transportiraju avionom Boeing 747, koji nosi 150.000 uređaja ili kamionom. Jedan kamion nosi 36.000 iPhonea vrijednih više od 27 miliona dolara. iPhone proizveden u Kini za kinesko tržište skuplji je za 20 posto nego isti uređaj koji se kupuje u SAD-u.

 Telefon od 15 miliona dolara

Otkako se pojavio, iPhone je bio i ostao statusni simbol. Za prosječan džep jednog zapadnjaka 600 dolara za iPhone nije mnogo, no šta je s onima koji žele nešto više, koji žele da se izdvoje iz mase prosječnih? Jedan kineski biznismen poželio je imati najskuplji iPhone na svijetu. Dobio ga je za cijenu od 15,3 miliona dolara. Stuart Hughes, svjetski poznati autor luksuznih predmeta ugradio je u kućište telefona rijetke crne dijamante, zatim više od 600 “običnih” dijamanata i mnogo 24-karatnog zlata. Tako je stvorio remek-djelo.

 

Pročitajte još

U skladu s novom europskom regulativom, nadogradili smo politiku privatnosti i korištenja kolačića. Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Slažem se Pročitaj više

Politika privatnosti