LifestyleNovostiTeme

Vrhunski modni komadi bh. pletilja na tri kontinenta

Modna dizajnerica Nadira Škaljić – Mingasson se prije četiri godine iz Francuske vratila u BiH i odlučila osnovati nevladinu organizaciju “Udružene” iz Sarajeva, koja okuplja 150 stalnih i 20 povremenih žena pletilja, čiji proizvodi završavaju među probranom inozemnom modnom klijentelom

Pružiti ženama osjećaj vrijednosti, ponuditi im da, umjesto između svoja četiri zida, rade ono što vole zajedno s drugim ženama i od svog rada žive, unjedriti im veliku dozu samopouzdanja i osjećaja vrijednosti, nešto je čega se dosjetila modna dizajnerica Nadira Škaljić – Mingasson koja se prije četiri godine iz Francuske vratila u svoju zemlju i odlučila osnovati nevladinu organizaciju “Udružene” iz Sarajeva. „Udružene”okupljaju žene pletilje koje njeguju tradiciju bh. rukotvorina, čuvaju njihov dignitet, prenose tradicionalne vještine na mlade naraštaje, te stvaraju povoljnije uvjete za kreativnost žena pletilja. Ove žene su uspjele napraviti odjevne predmete kojima se dive klijenti izvan granica BiH, a sve to zahvaljujući udruženju i svojim vrijednim rukama. Nadira Škaljić – Mingasson približila nam je rad „Udruženih” i uvela nas u njihov „pleteni” svijet.

udruzene1

– „Udružene” su osnovane s idejom da kroz kreativni rad pomognemo bosanskohercegovačkim ženama da se ekonomski i socijalno oporave nakon četiri godine rata i 20 godina teškog poslijeratnog života. Motivacija za osnivanje „Udruženih” je višestruka. Moja prva motivacija potiče još iz mojih izbjegličkih dana kada sam iz Pariza željela, da kroz kreativni i društveni rad, povežem BiH i Francusku. Iako su „Udružene” registrirane u BiH 2012. godine, na ovom projektu radim još od 2000. godine. Ukoliko biste željeli da rezimiram ovu priču u jednu rečenicu rekla bih da su ljubav prema BiH, interes za socijalni rad i strast prema dizajnu glavni pokretači „Udruženih” – kaže Škaljić – Mingasson za “Azru”.

Postojite već četiri godine, kakva vam je bila prvobitna misija i cilj? Jeste li ispunili ono što ste zacrtali?

– U početku nismo razmišljali ni o kakvoj misiji. Bili smo vođeni entuzijazmom i ljubavlju, željeli smo napraviti kreativnu i socijalno odgovornu organizaciju i mislim da smo na dobrom putu. Naše granice se stalno pomijeraju i kad na kraju godine ispunimo ili ne ispunimo ono što smo zacrtali na početku godine, onda ili pomijeramo granice ili idemo iznova poučeni greškama. Na našu sreću još uvijek nismo ispunili sve što sebi zacrtavamo svakodnevno, ambicija da idemo dalje su nam motor da radimo bolje.

udruzene12

Šta sve rade žene koje su članice udruženja? Šta se može naći u asortimanu „Udruženih”?

– Možete naći klasične modele kao što su kape, šalovi, džemperi, ali i neke vrlo neobične i kreativne komade, poput šarenih aplikacija, ručno pletenih portreta i/ili kućnih dekoracija kao što su korpe, prostirači, podni jastuci, deke i slično. Naše pletilje nisu bile ni svjesne šta su sve u stanju da proizvedu svojim rukama. Mogućnosti ručnog rada su neograničene i mi ih neprestano istražujemo i realiziramo što se vidi i u našem raznovrsnom asortimanu.

Jesu li samo pletilje sa iskustvom u udruženju i kakve uvjete mora ispunjavati neko ko bi želio da Vam se pridruži?

– „Udružene” trenutno broje oko 150 aktivnih članica i dvadesetak članica koje s nama sarađuju s vremena na vrijeme i po potrebi. Za rad s nama nije neophodno iskustvo, potrebno je minimalno predznanje, a ono što je najvažnije su želja i volja za rad. Radimo za vrlo zahtjevne međunarodne dizajnere kojima su kvalitna izrada i rokovi isporuke prioritet, tako da naše pletilje moraju biti spremne da ispunjavaju te uslove, da budu odgovorne i da imaju profesionalan odnos prema poslu. Što se tiče tehničke strane, sve se može naučiti.

O kojim međunarodnim dizajnerima je riječ? Poznato je da svoje rukotvorine i pletiva prodajete na tri kontinenta; Evropi, Aziji i Americi. Kako ste uspjele doći na inozemno tržište?

– Jednostavno. Izašli smo iz BiH i tražili klijente. Oni se ne nalaze putem interneta, naročito na početku kada nemate važnih referenci. Mi smo imali sreću da nam je u početku pomogla Norveška ambasada da sudjelujemo na međunarodnim sajmovima mode u Parizu i Tokiju gdje smo upoznali i prve klijente. Poslije smo širili kontakte zahvaljujući postignutim rezultatima. I dan-danas vrlo su nam značajna učešća na sajmovima mode u inostranstvu, jer su idealna mjesta za promociju i upoznavanje. Naši najveći klijenti su Michaela Burger iz Francuske, Muhlbauer iz Austrije, Karakoram Accessories iz Njemačke. To su dizajneri koji su svjetski poznati, a njihovi modeli prodaju se u luksuznim buticima i robnim kućama po cijelom svijetu.

udruzene-ivana-omazic

Dajete ženama priliku da zarade, pružate im osjećaj samopouzdanja. Kakve su njihove impresije?

– Naše pletilje nisu samo naši vanjski saradnici, one su dio tima, dio naše porodice, slavimo s njima rođendane, vjenčanja, rođenja, ali i tugujemo zajedno. Nedavno smo sproveli anketu i kao najveću motivaciju za rad s nama žene su navele druženje, razmjenu iskustava i učenje novih stvari, zarada je u većini slučajeva bila sekundarna iako nije nezanemariva. To govori koliko je našim ženama važno da budu prepoznate i valorizovane i na drugi način, ne “samo” kao majke, žene, domaćice. Najviše sam ponosna na žene koje su uspjele da se povrate ili izgrade samopouzdanje, da se ohrabre, nauče nove stvari, otvore, da uzmu svoje živote u svoje ruke.

Koje materijale koristite u izradi rukotvorina?

– Isključivo prirodne materijale, 100 posto vunu, pamuk, alpaku, kašmir, svilu, lan itd. Materijale nabavljamo u Italiji, Španiji, Turskoj, jer nažalost, zbog načina obrade, naša domaća vuna nije prikladna za odjevne predmete. Našu 100 posto vunu koristimo za dekorativne predmete, podne jastuke, prostirke, korpice, podmetače, itd.

Jesu li taj kvalitet materijala i dizajna prepoznali i kupci na našem tržištu?

– Još uvijek radimo na razvijanju prodaje na domaćem tržištu. Organizujemo promotivne događaje, pop-up prodavnice dva puta godišnje, i na tim događajima odziv je priličan. Trenutno radimo analizu domaćeg tržišta s idejom da otvorimo prodajno mjesto u Sarajevu. Osim toga, željeli bismo pokrenuti centar za dizajn i rukotvorine u Sarajevu, mjesto gdje bismo vršili obuku, usavršavanje i slično. U toku je proizvodnja ljetne kolekcije za klijente iz Njemačke i Francuske koja će biti u buticima od januara 2017. godine. Radimo istovremeno i na dizajnu nove zimske kolekcije za 2017. godinu za vlastitu kolekciju, kao i za kolekcije naših klijenata.

udruzene6

udruzene5

udruzene3

udruzene4